Rezumat temă
- General
General
Pandemia de coronavirus (COVID-19) determină emoții, precum anxietatea, stresul și incertitudinile, resimțite cu atât mai puternic de copiii de toate vârstele. Deși au mecanisme proprii prin care fac față acestor emoții, în condițiile în care școlile sunt închise, evenimentele au fost anulate și trebuie să stea departe de prieteni, copiii au nevoie să se simtă iubiți și sprijiniți acum mai mult ca oricând.
sursa https://www.unicef.org/ dr. Lisa Damour, specialist în psihologia adelescenței - Șase modalități în care părinții își pot sprijini copiii în timpul pandemiei de (COVID-19)
Șase modalități în care părinții își pot sprijini copiii în timpul pandemiei de (COVID-19)
1. Fiți calmi și luați inițiativa
„Cu calm și controlat, părinții trebuie să discute cu copiii despre boala provocată de coronavirus (COVID-19) și despre rolul important pe care copiii îl au în protecția propriei sănătăți. Spuneți copiilor că este posibil ca, la un moment dat, să manifestați, dumneavoastră sau ei, anumite simptome similare cu cele ale răcelii sau gripei comune, dar că nu trebuie să se sperie nejustificat în fața acestei posibilități”, recomandă dr. Damour. „Părinții trebuie să își încurajeze copiii să spună dacă nu se simt bine sau dacă sunt îngrijorați cu privire la virus, astfel încât părinții să poată interveni.”
„Adulții pot înțelege de ce copiii se simt neliniștiți și îngrijorați de COVID-19. Liniștiți copilul, explicându-i că boala provocată de COVID-19 este, în general, moderată, mai ales la copii și tineri”, spune dr. Damour. De asemenea, este important de știut că multe dintre simptomele infecției cu COVID-19 pot fi tratate. „Mai departe, putem să reamintim copiilor că avem la îndemână o serie de măsuri eficaciente pentru a ne proteja și pentru a-i proteja pe cei din jur, dar și pentru a simți că avem mai mult control asupra situației: să ne spălăm frecvent pe mâini, să nu ne atingem fețele și să păstrăm distanța socială.”
„Putem ajuta copiii să capete o perspectivă mai largă. Așadar, spuneți-le: «Îți cerem să faci unele lucruri: să te speli pe mâini, să stai în casă, nu doar de teama îmbolnăvirii de coronavirus, dar și pentru a avea grijă de oamenii din jurul tău. Ne gândim și la cei din jurul nostru.»”.
2. Stabiliți și respectați o rutină
„Copiii au nevoie de organizare. Punct. Cu toții, foarte repede, trebuie să inventăm moduri cu totul și cu totul noi de a ne organiza timpul și a ne petrece zilele”, spune dr. Damour. „Recomand insistent părinților să aibă grijă să existe un program al zilei, program care să cuprindă timp de joacă, când copilul poate să țină legătura cu prietenii prin telefon, perioade fără echipamente electronice și timp alocat pentru treburi gospodărești. Trebuie să ne gândim la aspectele pe care noi punem preț și să organizăm timpul în funcție de acestea. Copiii se vor simți mult mai bine știind că ziua are o structură, știind când este vremea să lucreze și când este vremea să se joace.”
Dr Damour sugerează să îi implicați și pe copii. „Copiilor de 10 - 11 ani și mai mari, le-aș cere să alcătuiască programul chiar ei. Oferiți-le îndrumări cu privire la activitățile care trebuie incluse în programul zilei și porniți de la propunerile lor”. În cazul copiilor mai mici, „în funcție de cine îi supraveghează (îmi dau seama că nu toți părinții vor fi acasă), organizați ziua astfel încât să desfășoare toate activitățile prioritare (toate temele și toate activitățile gospodărești). În unele familii, copiilor le place să desfășoare activitățile prioritare dimineața devreme. Alte familii pot constata că este mai bine dacă încep ziua ceva mai târziu, după ce mai stau puțin în pat după trezire și iau micul dejun împreună”. Părinții care nu sunt acasă în tipul zilei vor discuta cu persoana care supraveghează copiii care sunt cele mai bune modalități de a organiza ziua.
Așteptați-vă să fie foarte triști și frustrați din cauza pierderilor pe care le deplâng, acceptați ca normale aceste trăiri și sprijiniți-vă copiii să treacă prin ele.
3. Lăsați-vă copiii să își trăiască emoțiile
Odată cu închiderea școlilor, se anulează piesele de teatru școlare, concertele, meciurile și alte activități, copiii fiind foarte dezamăgiți că le ratează din cauza pandemiei de coronavirus (COVID-19). Primul sfat pe care îl oferă dr. Damour este să lăsăm copiii să fie triști. „În viața adolescenților, acestea sunt pierderi majore, cu o amploare mult mai mare pentru ei decât pentru noi, întrucât noi le cântărim prin prisma vieții și experienței noastre. Așteptați-vă să fie foarte triști și frustrați din cauza pierderilor pe care le deplâng, acceptați ca normale aceste trăiri și sprijiniți-vă copiii să treacă prin ele”. Când nu știți exact ce să faceți, empatia și sprijinul oferă soluția sigură.
4. Discutați cu copiii pentru a înțelege ce au auzit ei
Circulă multe dezinformări cu privire la boala cauzată de coronavirus (COVID-19). „Aflați ce aude copilul dumneavoastră și ce crede că este adevărat. Nu este suficient să le prezentați faptele așa cum sunt, pentru că, dacă au auzit ceva inexact, iar dumneavoastră nu știți ce convingeri și-au format și nu soluționați înțelegerea greșită, copiii pot combina noile informații cu cele pe care deja le dețin. Aflați ce știe deja copilul și porniți de aici pentru a corecta percepția.”
Dacă au întrebări la care nu știți ce să spuneți, nu ghiciți, ci folosiți ocazia pentru a afla răspunsurile împreună. Pentru informare, folosiți website-uile unor organizații de încredere, cum sunt UNICEF și Organizația Mondială a Sănătății.
În contextul pandemiei de coonavirus (COVID-19), mulți copii se confruntă cu bullying în online. Copiii dvs trebuie să știe că, dacă sunt supuși intimidărilor de orice fel, sunteți alături de ei. „Reacția martorilor la abuz este cea mai bună modalitate de a sancționa orice formă de bullying”, spune dr. Damour. „Nu trebuie să ne așteptăm ca cei vizați, copii și adolescenți, să îi înfrunte pe agresori, ci trebuie să îi încurajăm să caute ajutor și sprijin la prieteni sau adulți.”
>> Mai multe informații utile despre COVID-19, pentru părinți
5. Faceți loc distracțiilor
Pentru a putea depăși emoții dificile, „inspirați-vă de la copii dumneavoastră și gândiți-vă bine cum să asigurați un echilibru între discuții și distracții. Când copiii sunt foarte triști și au nevoie să se destindă, lăsați loc divertismentului”. La câteva zile, organizați o seară de jocuri cu întreaga familie sau gătiți împreună. Dr. Damour folosește ora cinei pentru a-și consolida relația cu fiicele sale. „Am decis să avem câte o echipă responsabilă de cină în fiecare seară. Lucrăm în perechi și, pe rând, pregătim cina pentru întreaga familie.”
În cazul adolescenților și a ecranelor lor, lăsați-le ceva libertate, dar nu totală. Dr. Damour ne sfătuiește să fim deschiși cu copiii și să le spunem că înțelegem că au mai mult timp la dispoziție, dar că nu este o idee bună să aibă acces nelimitat la ecrane și rețele de socializare. „Întrebați-vă copilul adolescent: «Cum procedăm în acest caz? Propune-mi tu un program, iar eu am să-ți spun ce părere am.»
6. Supravegheați-vă propriul comportament
„Desigur, părinții sunt și ei îngrijorați, iar copiii percep și preiau de la părinți indicii emoționale”, explică dr. Damour. „I-aș ruga pe părinți să facă tot ce pot pentru a-și gestiona anxietatea când sunt singuri, fără a transmite angoasele lor și copiilor. În acest scop, poate fi necesar să își ascundă emoțiile, ceea ce poate fi dificil uneori, mai ales dacă emoțiile respective sunt intense”.
Părinții sunt cei care oferă copiilor sentimentul de siguranță și protecție. „Este important să nu uităm că, în această situație, ei sunt pasagerii, iar noi conducătorii vehiculului, deci, chiar dacă avem temeri, acestea nu trebuie să îi facă pe pasagerii noștri să simtă că nu sunt în siguranță.”
sursa:
- Cum să vorbiți cu copilul dumneavoastră despre boala cauzată de noul coronavirus (COVID-19)
Cum să vorbiți cu copilul dumneavoastră despre boala cauzată de noul coronavirus (COVID-19)
8 sfaturi pentru a-i liniști și proteja pe copii
Te poți simți repede copleșit de tot ceea ce auzi despre boala provocată de noul coronavirus (COVID-19). De asemenea, este de înțeles dacă și copiii dumneavoastră sunt neliniștiți. Copiilor le poate fi greu să înțeleagă ce văd pe internet sau la televizor, sau ce aud de la alte persoane, astfel încât pot fi deosebit de vulnerabili în fața sentimentelor de anxietate, stres și tristețe. Dar o discuție deschisă cu ei, în care să vă arătați sprijinul, îi poate ajuta să înțeleagă situația, să o gestioneze și chiar să îi ajute pe ceilalți.
1. Puneți întrebări deschise și ascultați
Începeți prin a-i îndemna pe copii să vorbească despre această problemă. Aflați cât de mult știu deja și lăsați-i să conducă discuția. Dacă sunt foarte mici și nu au auzit deja despre epidemie, s-ar putea să nu fie nevoie să abordați subiectul, dar e o ocazie bună pentru a le aminti despre măsurile bune de igienă, fără a le induce noi temeri.
Asigurați-vă că vă aflați într-un mediu sigur și permiteți-i copilului să vorbească liber. Desenele, poveștile și alte activități vă pot ajuta să deschideți discuția.
Cel mai important este să nu le minimizați și să nu le evitați îngrijorările. Asigurați-vă că arătați înțelegere pentru ceea ce simt ei și asigurați-i că este firesc să se simtă speriați de aceste lucruri. Arătați-le că îi ascultați, acordându-le atenție deplină, și asigurați-vă că ei înțeleg că pot vorbi cu dumneavoastră și cu profesorii lor ori de câte ori doresc.
2. Fiți sinceri: explicați adevărul într-un mod accesibil copilului
Copiii au dreptul la informații reale despre ceea ce se întâmplă în lume, dar adulții au, de asemenea, responsabilitatea de a-i feri de discomfort. Utilizați un limbaj adecvat vârstei, urmăriți-le reacțiile și acordați atenție nivelului lor de anxietate.
Dacă nu puteți răspunde unei întrebări, nu mergeți „pe ghicite“. Folosiți momentul ca pe o ocazie pentru a căuta răspunsurile împreună. Site-urile organizațiilor internaționale precum UNICEF și Organizația Mondială a Sănătății sunt surse foarte bune de informații. Explicați că unele informații din mediul online nu sunt adevărate și că este mai bine să avem încredere în experți.
3. Arătați-le cum să se protejeze pe ei înșiși și pe prietenii lor
Una dintre cele mai bune metode de a-i feri pe copii de coronavirus și de alte boli este de a încuraja, pur și simplu, spălarea regulată a mâinilor. Nu trebuie să fie o conversație extrem de serioasă. Cântați împreună un cântecel sau dansați împreună cu copilul, pentru ca procesul de învățare să fie distractiv.
De asemenea, le puteți arăta cum să strănute sau să tușească în pliul cotului; explicați-le că cel mai bine este să nu vă apropiați prea mult de persoanele care au aceste simptome și cereți-le să vă spună dacă încep să simtă că au febră, că tușesc sau au dificultăți de respirație.
4. Faceți-i să se simtă în siguranță
Când vedem atât de multe imagini cu impact puternic la televizor sau pe internet, putem simți, uneori, că ne confruntăm cu o criză pretutindeni. Copiii pot să nu facă distincția între imaginile de pe ecran și propria lor realitate și pot crede că sunt în pericol iminent. Îi puteți ajuta pe copii să gestioneze stresul, oferindu-le oportunități de a se juca și relaxa, atunci când este posibil. Păstrați rutinele și programul obișnuite, cât de mult posibil, mai ales înainte de culcare, sau contribuiți la crearea de noi rutine într-un mediu nou.
Dacă vă confruntați cu un focar în zona dumneavoastră, reamintiți-le copiilor că este puțin probabil ca ei să contracteze boala, că majoritatea persoanelor care au coronavirus nu se îmbolnăvesc foarte tare și că mulți adulți fac eforturi pentru a menține familia în siguranță.
Dacă copilul dumneavoastră se simte rău, explicați-i că trebuie să stea acasă/ la spital, deoarece este mai sigur pentru el/ ea și prietenii lui/ ei. Reamintiți-i că știți că este greu (poate înfricoșător sau chiar plictisitor) uneori, dar că respectarea regulilor îi va ajuta pe toți să rămână în siguranță.
5. Verificați dacă se confruntă cu stigmatizarea sau contribuie la stigmatizarea altora
Izbucnirea coronavirusului a adus cu sine numeroase incidente de discriminare rasială în întreaga lume; de aceea, este important să vă asigurați că fiul sau fiica dumneavoastră nu se confruntă cu bullying și nici nu contribuie la bullying.
Explicați-le că infecția cu coronavirus nu are nicio legătură cu felul cum arată cineva, de unde provine acea persoană sau ce limbă vorbește. Dacă li s-a vorbit urât sau au fost intimidați la școală, ar trebui să poată spune acest lucru liber unui adult în care au încredere.
Reamintiți-le copiilor că toată lumea are dreptul de a se simți în siguranță la școală. Bullyingul este întotdeauna un lucru rău și ar trebui să facem, iecare, ce ține de noi pentru a fi amabili și pentru a ne sprijini reciproc.
6. Vorbiți-le despre exemplele pozitive
Este important pentru copii să știe că oamenii se ajută reciproc, prin fapte bune și acte de generozitate.
Povestiți-le despre personalul medical, oamenii de știință, tinerii și alte persoane care fac eforturi pentru a opri răspândirea bolii și pentru a păstra comunitatea în siguranță. Poate fi de mare ajutor să știi că oameni plini de compasiune fac astfel de eforturi.
7. Aveți grijă de dumneavoastră
Dacă reușiți să gestionați situația, vă veți putea ajuta copiii mai bine. Copiii vă vor observa reacțiile la știri, astfel încât îi ajută să știe că sunteți calmi și aveți controlul asupra situației.
Dacă vă simțiți neliniștiți sau supărați, dedicați-vă timp și vorbiți cu alte familii, prieteni și oameni de încredere din comunitatea dumneavoastră. Faceți-vă timp pentru acele lucruri care vă ajută să vă relaxați și să vă recuperați.
8. Acordați atenție modului în care încheiați discuția
Este important să știți că discuția nu le-a produs copiilor disconfort. Pe măsură ce conversația se încheie, încercați să le măsurați nivelul de anxietate, urmărindu-le limbajul corpului, tonul vocii și respirația.
Reamintiți-le copiilor că pot sta oricând de vorbă cu dumneavoastră și pe alte teme dificile. Reamintiți-le că vă pasă, că îi ascultați și că veți fi lângă ei ori de câte ori se simt îngrijorați.
Informații compilate de Jacob Hunt, specialist în comunicare UNICEF.
sursa https://www.unicef.org/romania/ro/